Vize şi servicii consulare

Prelucrarea datelor cu caracter personal

Ministerul Afacerilor Externe prelucrează date cu caracter personal și se asigură să protejeze integritatea, confidențialitatea și securitatea acestora.

Structura responsabilă din cadrul MAE cu implementarea măsurilor în domeniul protecției persoanelor cu privire la prelucrarea datelor este Oficiul responsabilului cu protecția datelor care poate fi contactat la adresa de corespondență dpo@mae.ro, respectiv, la următoarele numere de telefon: tel: +40 21 431 11 00; +40 21 431 15 62; +40 21 319 21 08 ; +40 21 319 21 25.

Ministerul Afacerilor Externe în calitatea sa de operator de date cu caracter personal, este preocupat, în mod constant, de asigurarea unui nivel de securitate ridicat cu privire la prelucrările datelor cu caracter personal pe care le efectuează, în conformitate cu dispoziţiile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor -RGPD).

MAE prelucrează datele pe care cetăţenii români sau străini le furnizează cu bună credinţă, cu respectarea cerinţelor legale şi în condiţii care să asigure securitatea acestora. Informaţiile furnizate se prelucrează, după caz, prin mijloace automate şi/sau manuale în scopul soluționării cererilor de prestare a serviciilor solicitate. Refuzul de a furniza datele personale necesare atrage imposibilitatea prestării serviciilor solicitate.

Datele procesate sunt cele pe care le furnizați prin completarea formularelor corespunzătoare, utilizate pentru a vă oferi serviciile noastre.

Datele personale prelucrate de către MAE pot fi comunicate altor organisme ale administrației publice în vederea soluționării cererilor dumneavoastră.

MAE prelucrează următoarele categorii de date cu caracter personal: numele şi prenumele, data şi locul naşterii,  codul numeric personal, cetăţenia actuală şi cetăţenia la naştere, tipul, seria şi numărul documentului de călătorie, autoritatea care l-a eliberat, data eliberării şi data expirării, domiciliul/ reședință/ adresă de corespondență, profesie, sex, loc de muncă, adresa IP etc.

MAE nu prelucrează date cu caracter personal legate de originea rasială sau etnică, de convingerile politice, religioase, filosofice sau de natură similară, de apartenenţa sindicală, precum şi a datelor cu caracter personal privind starea de sănătate a persoanei vizate, cu excepția situațiilor în care prelucrarea categoriei de date sensibile este necesară pentru obținerea serviciului solicitat, fiind furnizate exclusiv cu consimțământul expres al persoanei vizate (sau a familiei/reprezentant legal atunci când persoana se află în incapacitate fizică sau juridică). În astfel de situații, datele sensibile sunt prelucrate doar în cazuri bine determinate și sunt accesibile exclusiv personalului autorizat, fiind păstrate în condiții de siguranță.


DURATA PĂSTRĂRII INFORMAȚIILOR PERSONALE

MAE se asigură că datele cu caracter personal pe care le furnizați sunt:

a) prelucrate în mod legal, echitabil şi transparent faţă de persoana vizată;

b) colectate în scopuri determinate, explicite şi legitime şi nu sunt prelucrate ulterior într-un mod incompatibil cu aceste scopuri; 

c) adecvate, relevante şi limitate la ceea ce este necesar în raport cu scopurile în care sunt prelucrate;

d) exacte şi, în cazul în care este necesar, actualizate; datele cu caracter personal care sunt inexacte vor fi șterse sau rectificate;

e) păstrate într-o formă care permite identificarea persoanelor vizate pe o perioadă care nu depăşeşte perioada necesară îndeplinirii scopurilor în care sunt prelucrate datele; 

f) prelucrate într-un mod care asigură securitatea adecvată a datelor cu caracter personal, inclusiv protecţia împotriva prelucrării neautorizate sau ilegale şi împotriva pierderii, a distrugerii sau a deteriorării accidentale, prin luarea de măsuri tehnice sau organizatorice corespunzătoare.

 

PRELUCRAREA DATELOR CU CARACTER PERSONAL SE FACE CU RESPECTAREA URMĂTOARELOR PRINCIPII:

Notificarea. Operatorul de date cu caracter personal este notificat la Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal;

Legalitatea. Prelucrarea datelor cu caracter personal se face în temeiul şi în conformitate cu prevederile legale;

Scopul bine-determinat. Orice prelucrare de date cu caracter personal se face în scopuri bine-determinate, explicite şi legitime, adecvate, pertinente şi neexcesive prin raportare la scopul în care sunt colectate şi ulterior prelucrate;

Confidenţialitatea. Persoanele care prelucrează, în numele unei instituţii, date cu caracter personal au prevăzută în contractul de muncă şi în fişa postului o clauză de confidenţialitate;

Consimţământul persoanei vizate. Orice prelucrare de date cu caracter personal, cu excepţia prelucrărilor care vizează date din categoriile strict menţionate în Legea 677/2001, poate fi efectuată numai dacă persoana vizată şi-a dat consimţământul în mod expres şi neechivoc pentru acea prelucrare;

Informarea. Informarea persoanelor se face de către instituţia care prelucrează datele personale ale persoanei vizate;

Protejarea persoanelor vizate. Persoanele vizate au dreptul de acces la datele care sunt le sunt prelucrate, de a interveni asupra acestora, de opoziţie şi de a nu fi supus unei decizii individuale, precum şi dreptul de a se adresa Autorităţii Naţionale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal sau instanţei de judecată pentru apărarea oricăror drepturi garantate de lege, care le-au fost încălcate;

Securitatea. Măsurile de securitate a datelor cu caracter personal sunt stabilite astfel încât să asigure un nivel adecvat de securitate a datelor cu caracter personal procesate.

 

DREPTURILE PERSOANELOR VIZATE ÎN CONTEXTUL PRELUCRĂRII DATELOR CU CARACTER PERSONAL

Drepturile persoanelor vizate sunt cele prevăzute de Regulamentul (UE) 2016/679, respectiv:

  • dreptul la informare;
  • dreptul de acces la date;
  • dreptul la rectificare;
  • dreptul la ștergerea datelor;
  • dreptul la restricționarea prelucrării;
  • dreptul la portabilitatea datelor;
  • dreptul de opoziţie;
  • dreptul de a nu face obiectul unei decizii bazate exclusiv pe prelucrarea automată a datelor.

Pentru exercitarea drepturilor anterior menționate vă puteți adresa MAE prin intermediul unei cereri scrise, datate şi semnate.

Modelele de cereri aferente serviciilor consulare se regăsesc pe pagina de web a instituţiei noastre și la misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României în străinătate.

Răspunsul la solicitarea dumneavoastră va fi formulat în condițiile și în termenele prevăzute de Regulamentul (UE) 2016/679.

Prin accesarea website-ul www.mae.ro  și utilizarea serviciilor oferite de Ministerul Afacerilor Externe prin intermediul acestuia se vor considera acceptate noile prevederi.

Aceste prevederi pot suferi modificări sau actualizări ocazionale. Vă recomandăm să verificați la fiecare utilizare a site-ului www.mae.ro  prezentele mențiuni pentru a fi în permanență informați în legătură cu acestea. 

 

Formulare

Programul de lucru al Ambasadei României și al Secției Consulare

14.06.2019

Vă informăm că, în conformitate cu dispoziţiile legale, ziua de 17 iunie 2019, a doua zi de Rusalii, este declarată zi de sărbătoare legală iar Ambasada…

Întrebări frecvente referitoare la votul în străinătate la alegerile pentru Parlamentul European din 26 mai 2019

08.05.2019

În perioada 23-26 mai 2019, cetățenii din statele membre UE vor alege, prin vot direct, noul Parlament European. Potrivit HG nr. 80/2019, alegerile pentru membrii din …

Secția de votare din Republica Coreea la alegerile pentru Parlamentul European din 26 mai 2019

08.05.2019

Ministerul Afacerilor Externe a publicat pe 25 aprilie 2019, lista secțiilor de votare din străinătate pentru alegerile pentru Parlamentul European care va avea loc…

MAE pune la dispoziţia cetăţenilor români harta interactivă a secțiilor de votare organizate în străinătate la alegerile pentru Parlamentul European din 26 mai 2019

03.05.2019

Pentru a facilita alegătorilor români din afara ţării accesul la adresele celor 441 secţii de votare organizate în străinătate pentru alegerile europarlamentare…
  • Ambasada României la Seoul adresează recomandarea fermă tuturor cetățenilor români aflați pe teritoriul Republicii Coreea (rezidenți și turiști) de a-și înregistra prezența la misiune, prin intermediul platformei ECons, accesibilă la pagina web www.econsulat.ro
  • Ambasada României la Seoul adresează rugămintea tuturor cetățenilor români care călătoresc în Republica Coreea de a descărca aplicația ”Călătorește în siguranță”. Aplicația poate fi descărcată gratuit din ”App Store” și ”Google Play” pe orice telefon mobil de tip smartphone și oferă informații de călătorie și posibilitatea de a fi alertați, în cazul în care apar situații speciale. După instalarea aplicației se recomandă să se efectueze o actualizare a informațiilor.
  • Vă aducem la cunoștință că, prin Ordinul Ministrului Finanțelor Publice nr. 1099/2016 pentru reglementarea unor aspecte privind rezidența în România a persoanelor fizice, s-a instituit obligația ca persoanele fizice, cetățeni români, care pleacă din țară pentru o perioadă sau mai multe perioade de ședere în străinătate care depășesc în total 183 de zile, pe parcursul oricărui interval de 12 luni consecutive, să completeze și să depună la organul fiscal central competent ”Chestionarul pentru stabilirea rezidenței fiscale a persoanelor fizice la plecarea din România". Chestionarele au ca scop respectarea prevederilor legale privind îndeplinirea obligațiilor fiscale de către persoanele fizice care pleacă din Romania și se vor depune la organul fiscal central competent, cu 30 de zile înaintea plecării din România. Chestionarele pot fi descărcate de pe site-ul ANAF: www.anaf.ro, secțiunea: asistență contribuabili, rubrica: Formulare fiscale și Ghid de completare, se completează în două exemplare și se transmit în una din următoarele modalități: - la organul fiscal de la adresa de domiciliu din România, prin poștă cu confirmare de primire; - se depun personal sau prin împuternicit, la registratura organului fiscal de la adresa de domiciliu din România; - electronic, de care contribuabilii care dețin certificat de semnătura electronică sau sunt înregistrați în serviciul Spațiul Privat Virtual. Necesitatea depunerii Chestionarului derivă din faptul că, persoanele fizice rezidente care, pentru același venit și pentru aceeași perioada impozabilă, sunt supuși impozitului pe venit atât pe teritoriul României, cât și în statul străin cu care România are încheiata o convenție de evitare a dublei impuneri, iar respectiva convenție prevede ca metodă de evitare a dublei impuneri metoda creditului fiscal, au dreptul la deducerea din impozitul pe venit datorat în România a impozitului plătit în străinătate. Persoana fizică rezidentă română, cu domiciliul în România, care dovedește schimbarea rezidenței într-un stat cu care România nu are încheiată convenție de evitare a dublei impuneri completează Chestionarul și este obligată în continuare la plata impozitului pe veniturile obținute din orice sursă, atât din România, cât și din afara României, pentru anul calendaristic în care are loc schimbarea rezidenței, precum și în următorii 3 ani calendaristici. În conformitate cu prevederile art. 336, alineatul 3^1 din Codul de procedură fiscală constituie contravenție si se sancționează cu amendă de la 50 la 100 lei, nedepunerea în termen a Chestionarelor pentru stabilirea rezidenței fiscale, de către persoanele fizice obligate potrivit Codului fiscal. Această sancțiune se va aplica pentru faptele săvârșite după data de 1 ianuarie 2018. Pentru a veni în ajutorul contribuabililor, Agenția Națională de Administrare Fiscală, a publicat pe site „Ghidul pentru stabilirea rezidentei fiscale,,. Pentru mai multe informații, se poate accesa următorul link: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/AsistentaContribuabili_r/Ghid_StabilireaRezidenteiFiscale_Editie2017.pdf .