România, informaţii utile

Mediul de Afaceri din România

 

Consolidarea mediului de afaceri, asigurarea stabilității și predictibilității acestuia, precum și creșterea competitivității prin inovație reprezintă liniile directoare principale ale politicii economice a Guvernului României.

Se urmărește ca modalitatea principală de creștere a competitivității să fie majorarea productivității bazată pe diversificarea și inovarea bazei industriale interne. Prioritățile executivului au în atenție îmbunătățirea mediului concurențial și a climatului de afaceri, în principal prin întărirea politicii din domeniul ajutorului de stat și a măsurilor pentru mai bună reglementare care să ducă la reducerea poverii administrative asupra companiilor, precum și creșterea transparenței decizionale și consultarea publică. Totodată, se are în vedere susținerea întreprinzătorilor privați, stimularea liberei inițiative și combaterea șomajului.

 

Instituții și adrese utile

 

  • Comerț exterior

Principala instituție responsabilă pentru elaborarea și implementarea politicii comerciale este structura de comerț exterior - Departamentul de Comerț Exterior și Relații Internaționale (DCERI) - din cadrul Ministerului Economiei, Comerțului si Relațiilor cu Mediul de Afaceri. (www.dce.gov.ro).

DCERI asigură totodată informarea reprezentanților mediului de afaceri în legătură cu oportunitățile de import, export pe terțe piețe, precum și în ceea ce privește programele de participare a României la târguri și expoziții internaționale.

Alte entități cu responsabilități în domeniul comerțului:

Consiliul de Export este o structură organizatorică la nivel național, cu caracter public-privat (are o structură de conducere bipolară – copreședinți din partea mediului privat, respectiv public), fără personalitate juridică, care funcționează în strânsă cooperare cu Ministerul Economiei, Comerțului si Relațiilor cu Mediul de Afaceri; are ca obiectiv armonizarea strategiilor sectoriale, intersectoriale și regionale cu Strategia Națională de Export, precum și stabilirea priorităților în domeniul exportului.

Eximbank România (www.eximbank.ro) – instituție înființată pentru susținerea cu instrumente financiar-bancare a exportatorilor români în vederea facilitării accesului și menținerii acestora pe piețele externe, inclusiv pe cele cu grad de risc crescut.

 

  • Investiții străine

Departamentul pentru Investiții Străine si Partenerial Public-Privat - este organizat și funcționează ca organ de specialitate al administrației publice centrale, cu personalitate juridică, în cadrul aparatului de lucru al Guvernului. Acesta are atribuții în coordonarea, monitorizarea și aplicarea politicii Guvernului la nivel național în domeniul promovării, marketingului, atragerii și implementării investițiilor străine directe și în domeniul parteneriatului public-privat (www.dpiis.gov.ro).

 

  • Politica economică

Ministerul Economiei, Comerțului si Relațiilor cu Mediul de afaceri (www.economie.gov.ro )  funcționează ca organ de specialitate al administrației publice centrale, în subordinea Guvernului, care aplică strategia și Programul de guvernare în domeniile economie, industrie, resurse minerale neenergetice, comerț, turism, întreprinderi mici și mijlocii, cooperație și mediu de afaceri, în concordanță cu cerințele economiei de piață și pentru stimularea inițiativei operatorilor economici.

 

  • Fiscalitate

Politica fiscală este centrată pe asigurarea unui caracter stimulativ al impozitelor și taxelor, în scopul creșterii și dezvoltării economice, precum și al consolidării fiscale.

Ministerul Finanțelor Publice (www.mfinante.gov.ro) este instituția cu rol de sinteză în desfășurarea activității structurilor financiare și fiscale ale statului român.

 

  • Politica monetară

Elaborarea și aplicarea politicii monetare, inclusiv a politicii de curs de schimb, este realizată de către banca centrală - Banca Națională a României (BNR) (www.bnr.ro) instituție publică independentă, unica autorizată să emită însemne monetare, ca mijloace legale de plată pe teritoriul României.

Obiectivul fundamental al BNR îl reprezintă asigurarea și menținerea stabilității prețurilor.

Alături de atribuțiile legate de politica monetară, BNR autorizează, reglementează și supraveghează prudent instituțiile de credit, promovează și monitorizează buna funcționare a sistemelor de plăti pentru asigurarea stabilității financiare, stabilește regimul valutar, supraveghează respectarea acestuia și administrează rezervele internaționale ale României.

De asemenea, BNR sprijină politica economică generală a statului, fără prejudicierea îndeplinirii obiectivului său fundamental privind asigurarea și menținerea stabilității prețurilor.

 

  • Politica în domeniul IMM-urilor

Coordonarea, monitorizarea și sprijinirea implementării programelor guvernamentale destinate sectorului întreprinderilor mici și mijlocii este asigurată de către Direcția Generală Politici și Programe pentru IMM, Mediul de Afaceri și Turism din cadrul Ministerului Economiei, Comerțului si Relațiilor cu Mediul de Afaceri.

Pentru anul 2016 este prevăzută lansarea a diferite programe vizând sprijinirea sectorului IMM, intre care:  Programul pentru stimularea înființării și dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii debutanți în afaceri – SRL-D; Programul pentru dezvoltarea abilităților antreprenoriale în rândul tinerilor și facilitarea accesului la finanțare – START; Programul național multianual de micro industrializare; Programul național multianual pentru înființarea și dezvoltarea întreprinderilor mici și mijlocii în mediul rural; Programul pentru organizarea Târgului Întreprinderilor Mici și Mijlocii – TIMM 2016; Programul de dezvoltare și modernizare a activităților de comercializare a produselor și serviciilor de piață – COMERȚ; Programul EMPRETEC pentru sprijinirea dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii; Programul național multianual pentru susținerea meșteșugurilor și artizanatului; Programul național multianual pentru dezvoltarea culturii antreprenoriale în rândul femeilor manager din sectorul întreprinderilor mici și mijlocii; Programul național multianual de înființare și dezvoltare de incubatoare tehnologice și de afaceri.

 

  • Politica vamală

Politica vamală este în concordanță cu cea a Uniunii Europene. Autoritatea națională cu atribuții specifice în domeniu este Direcția Generală a Vămilor (DGV) (www.customs.ro ) din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), aflată în subordinea Ministerului Finanțelor Publice.

 

  • Înregistrarea firmelor

Instituția care asigură înregistrarea companiilor în România, atât pe cele cu capital național, cât și pe cele cu capital străin, este Oficiul Național al Registrului Comerțului (www.onrc.ro), aflată în subordinea Ministerului Justiției.

 

  • Camere de comerț

Camera de Comerț și Industrie a României (www.ccir.ro) - reunește rețeaua camerelor de comerț și industrie teritoriale/județene, camerele de comerț bilaterale și asociații profesionale.

CCIR acționează pentru crearea unui mediu de afaceri stabil, coerent și propice dezvoltării sectorului privat, unei economii de piață reale, durabile și deschise spre exterior.

 

  • Informații statistice

Statistica oficială în România este organizată și coordonată de Institutul National de Statistică (www.insse.ro), organ de specialitate al administrației publice centrale, cu personalitate juridică, aflat în subordinea Guvernului și finanțat de la bugetul de stat.

INS pune la dispoziție informații statistice operative necesare factorilor de decizie ai strategiei economico-sociale, asimilează indicatorii statistici specifici economiei de piață, implementează metodologiile de cercetare și calcul în concordanță cu standardele și practica europeană și internațională, realizează cooperarea cu alte institute naționale de statistică.

 

Programul de lucru al Ambasadei României și al Secției Consulare

14.06.2019

Vă informăm că, în conformitate cu dispoziţiile legale, ziua de 17 iunie 2019, a doua zi de Rusalii, este declarată zi de sărbătoare legală iar Ambasada…

Întrebări frecvente referitoare la votul în străinătate la alegerile pentru Parlamentul European din 26 mai 2019

08.05.2019

În perioada 23-26 mai 2019, cetățenii din statele membre UE vor alege, prin vot direct, noul Parlament European. Potrivit HG nr. 80/2019, alegerile pentru membrii din …

Secția de votare din Republica Coreea la alegerile pentru Parlamentul European din 26 mai 2019

08.05.2019

Ministerul Afacerilor Externe a publicat pe 25 aprilie 2019, lista secțiilor de votare din străinătate pentru alegerile pentru Parlamentul European care va avea loc…

MAE pune la dispoziţia cetăţenilor români harta interactivă a secțiilor de votare organizate în străinătate la alegerile pentru Parlamentul European din 26 mai 2019

03.05.2019

Pentru a facilita alegătorilor români din afara ţării accesul la adresele celor 441 secţii de votare organizate în străinătate pentru alegerile europarlamentare…
  • Ambasada României la Seoul adresează recomandarea fermă tuturor cetățenilor români aflați pe teritoriul Republicii Coreea (rezidenți și turiști) de a-și înregistra prezența la misiune, prin intermediul platformei ECons, accesibilă la pagina web www.econsulat.ro
  • Ambasada României la Seoul adresează rugămintea tuturor cetățenilor români care călătoresc în Republica Coreea de a descărca aplicația ”Călătorește în siguranță”. Aplicația poate fi descărcată gratuit din ”App Store” și ”Google Play” pe orice telefon mobil de tip smartphone și oferă informații de călătorie și posibilitatea de a fi alertați, în cazul în care apar situații speciale. După instalarea aplicației se recomandă să se efectueze o actualizare a informațiilor.
  • Vă aducem la cunoștință că, prin Ordinul Ministrului Finanțelor Publice nr. 1099/2016 pentru reglementarea unor aspecte privind rezidența în România a persoanelor fizice, s-a instituit obligația ca persoanele fizice, cetățeni români, care pleacă din țară pentru o perioadă sau mai multe perioade de ședere în străinătate care depășesc în total 183 de zile, pe parcursul oricărui interval de 12 luni consecutive, să completeze și să depună la organul fiscal central competent ”Chestionarul pentru stabilirea rezidenței fiscale a persoanelor fizice la plecarea din România". Chestionarele au ca scop respectarea prevederilor legale privind îndeplinirea obligațiilor fiscale de către persoanele fizice care pleacă din Romania și se vor depune la organul fiscal central competent, cu 30 de zile înaintea plecării din România. Chestionarele pot fi descărcate de pe site-ul ANAF: www.anaf.ro, secțiunea: asistență contribuabili, rubrica: Formulare fiscale și Ghid de completare, se completează în două exemplare și se transmit în una din următoarele modalități: - la organul fiscal de la adresa de domiciliu din România, prin poștă cu confirmare de primire; - se depun personal sau prin împuternicit, la registratura organului fiscal de la adresa de domiciliu din România; - electronic, de care contribuabilii care dețin certificat de semnătura electronică sau sunt înregistrați în serviciul Spațiul Privat Virtual. Necesitatea depunerii Chestionarului derivă din faptul că, persoanele fizice rezidente care, pentru același venit și pentru aceeași perioada impozabilă, sunt supuși impozitului pe venit atât pe teritoriul României, cât și în statul străin cu care România are încheiata o convenție de evitare a dublei impuneri, iar respectiva convenție prevede ca metodă de evitare a dublei impuneri metoda creditului fiscal, au dreptul la deducerea din impozitul pe venit datorat în România a impozitului plătit în străinătate. Persoana fizică rezidentă română, cu domiciliul în România, care dovedește schimbarea rezidenței într-un stat cu care România nu are încheiată convenție de evitare a dublei impuneri completează Chestionarul și este obligată în continuare la plata impozitului pe veniturile obținute din orice sursă, atât din România, cât și din afara României, pentru anul calendaristic în care are loc schimbarea rezidenței, precum și în următorii 3 ani calendaristici. În conformitate cu prevederile art. 336, alineatul 3^1 din Codul de procedură fiscală constituie contravenție si se sancționează cu amendă de la 50 la 100 lei, nedepunerea în termen a Chestionarelor pentru stabilirea rezidenței fiscale, de către persoanele fizice obligate potrivit Codului fiscal. Această sancțiune se va aplica pentru faptele săvârșite după data de 1 ianuarie 2018. Pentru a veni în ajutorul contribuabililor, Agenția Națională de Administrare Fiscală, a publicat pe site „Ghidul pentru stabilirea rezidentei fiscale,,. Pentru mai multe informații, se poate accesa următorul link: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/AsistentaContribuabili_r/Ghid_StabilireaRezidenteiFiscale_Editie2017.pdf .